4 fouten bij linkbuilding die je gewoon niet moet maken
Linkbuilding is een zeer populaire marketingtool die bijdraagt aan een hogere positie binnen Google. Dat klinkt goed. Erg gemakkelijk is het echter niet. Door de verkeerde keuzes te maken kan je namelijk juist jouw ranking in Google naar beneden halen. En dat is iets wat je uiteraard altijd moet proberen te voorkomen. Daarom is het belangrijk om enkele fabels recht te trekken. Zeker wanneer je ervoor kiest om dit zelf op je te nemen. Wil je er zeker van zijn dat jouw Google Ranking echt zal verbeteren? Dan is linkbuilding uitbesteden een betere keuze.
Toch van plan om het zelf te doen? Hier zijn 4 fouten bij linkbuilding die je gewoon niet moet maken.
1. Hoe meer, hoe beter
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat meer altijd beter is. Het gaat er echter niet direct om hoeveel backlinks je laat plaatsen, maar meer om de relevantie hiervan. Daarom willen we deze beredenering graag aanpassen naar: hoe meer relevante backlinks, hoe beter. Het is bijvoorbeeld belangrijk om links naar jouw website te laten plaatsen op kwalitatieve sites die daadwerkelijk relevant zijn voor de desbetreffende pagina. Het moet voor de lezer echt duidelijk zijn waarom deze link geplaatst is en welke toegevoegde waarde dit heeft. Alleen dan zal een dergelijke link effectief zijn voor het bevorderen van jouw positie in Google.
2. Links ruilen is niet altijd verstandig
Als ondernemers moet je elkaar helpen, nietwaar? Daarom lijkt een linkruil wellicht verstandig. Als jij een link naar mijn website plaatst, dan plaats ik er één naar die van jou. Dit wordt echter door Google vaak opgemerkt als spam. Daarom is het beter om hier enkele kanttekeningen bij te plaatsen. Allereerst moet de andere site een ‘DoFollow’ link aanmaken. Daarnaast is het beter om dit met meerdere sites te doen. Hierbij linkt site A naar site C, site B naar site A en site C naar site B. Zo zal dit minder opvallen bij Google en zal dit meer effect hebben.
3. Veel links in een korte tijd plaatsen
Zoals bij alles omtrent online marketing geldt dat linkbuilding een continu proces is. Je kunt simpelweg niet in één dag bovenaan Google verschijnen. Dit vergt veel tijd en aandacht over een langere periode. Kies er daarom liever voor om de links zoveel mogelijk verspreid te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan tien backlinks per maand in plaats van vijftig links in één keer. Dit heeft op de lange termijn veel meer effect.
4. Gebruik goede ankerteksten
Het kiezen van de juiste ankerteksten is de eerste stap naar succes. Kies voor ankerteksten die relevant zijn voor jouw website en waar vaak op gezocht wordt. Hergebruik daarnaast minder links, maar kies telkens weer een geheel nieuwe link. Zo zorg je ervoor dat de backlinks minder snel als spam worden gezien en bovendien relevant blijven voor de lezer.
Probeer de backlinks tevens goed te onderhouden. Niemand zit er op te wachten om doorgelinkt te worden naar een pagina die al een tijd niet meer bestaat. Vernieuwing is goed, maar onderhouden van de al bestaande links is nóg belangrijker.