3 Tips voor het promoten van je eigen onderneming
Een eigen onderneming starten is enorm spannend. Er komt direct onwijs veel op je af en de belangrijkste vraagt blijft altijd: lukt het wel om een klantenbestand op te bouwen? Uiteraard hangt daar heel veel van af voor het bestaan van je onderneming. Het verbeteren van je bereik is echt niet gemakkelijk. Bovendien kost het vaak enorm veel geld en als beginnend ondernemer heb je daar simpelweg de financiële middelen niet voor. Er moet toch een goedkopere oplossing zijn om je onderneming onder de aandacht te brengen van de desbetreffende doelgroep? Is het rendabel om opzoek te gaan naar goedkopere manieren om je bedrijf te promoten? Dat is het zeker! In dit artikel delen we een aantal handige tips voor het promoten van een eigen onderneming.
#1 Reclamefolders drukken
Folders drukken? Dat klinkt toch een beetje old school? Misschien wel maar dat maakt het niet minder effectief. Tegenwoordig wordt het bereik van bedrijven vooral vergroot door het versturen van mails of het gebruik van social media. Maar zeg nou zelf, zodra jij een reclamemailtje in je mailbox ontvangt verwijder je deze ook. Hetzelfde geldt voor social media. Als jij iets niet interessant vindt zal je er niet op drukken. Met folders is dit anders. Het is tastbaar en blijvend. Zelfs al heeft de klant op dit moment geen interesse, zal deze een volgende keer misschien wel aan je diensten herinnerd worden. Dat is uiteraard ook wat je wilt bereiken, naamsbekendheid! Hetzelfde geldt voor mond-tot-mond reclame. Door folders te verspreiden zal je merken dat mensen herinnerd worden aan jouw bedrijf als er in de vriendenkring om bepaalde diensten wordt gevraagd en dat is precies wat je nodig hebt als je het bereik van je onderneming significant wilt vergroten. Reclamefolder drukken bij reclameland bijvoorbeeld kost aanzienlijk minder geld dan andere mogelijkheden om je bedrijf te promoten.
#2 Bedrijf promoten via eigen kanalen
Het hoeft helemaal niet veel geld te kosten om je eigen onderneming te promoten. Je kunt al heel veel doen met een eigen website en andere eigen kanalen, denk bijvoorbeeld aan een account op verschillende social media kanalen. Een website hoeft over het algemeen niet veel te kosten. Doorgaans betaal je enkel wat geld voor een domein en kan je de rest zelf invullen. Maar hoe zorg je dat je de juiste doelgroep bereikt met jouw website? Allereerst is het belangrijk dat je de content op je website regelmatig vernieuwd, zodat je niet alleen de aandacht van je klanten- maar ook van Google trekt. Ook is het belangrijk om je eens in te lezen in verschillende SEO richtlijnen en deze toe te passen op je website. Het is een continue proces maar op langer termijn bereik je er enorm veel mee.
#3 Bedrijf promoten via social media
Dit is een zeer goedkope manier om je onderneming te promoten. Toch moeten we wel stellen dat het aanspreken van social media voor bepaalde doelgroepen onwijs goed uitpakt. Door het gebruik van social media kan je niet alleen de naamsbekendheid van je onderneming vergroten, maar kan je ook een imago en reputatie opbouwen.