Eten online bestellen…snel & gemakkelijk!
Met de ontwikkelingen van de technologie, met name het gebruik van een smartphone, en daarmee ook het ondernemerschap is online bestellen tegenwoordig geen luxe meer. Men zegt “gemak dient de mens” en dat is zeker ook zo als het gaat om voeding. Des te meer omdat voeding een basis levensbehoefte is van de mens.
Online eten bestellen, de nieuwe trend
Anno 2021 zien wij steeds meer en meer ‘Food Delivery Services’ ontstaan op de markt, onder andere als gevolg van de COVID-19-pandemie. Simpelweg omdat klanten eerder kiezen voor gemak. Diverse voedingszaken, met name fastfood restaurants, bieden daarom naast de zelf-afhaal optie ook de mogelijkheid om jouw bestelling tot aan huis of op het gewenste adres te laten leveren. Bij het online eten bestellen is het zeker raadzaam om na te gaan wat consumenten vonden van zo een restaurant. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld een reviews en ervaringen site bezoeken om erachter te komen als het eten van het restaurant, waar jij beoogt te bestellen, op het afgesproken tijdstip geleverd was, als de klant de juiste bestelling kreeg of hoe klantvriendelijk de bezorger was.
Voor en nadelen online eten bestellen
Het bestellen van eten online is een proces, waarbij de klant via een website of andere applicatie eten besteld. Dit kan zowel klaargemaakt of verwerkt voedsel zijn of ook rauwe groente zoals groenten en fruit. De keuze voor het bestellen van eten online kan gemaakt worden, vanwege verschillende redenen. Denk maar aan een vader of moeder, die na een lange dag hard gewerkt te hebben er liever voor kiest om online eten te bestellen in plaats van uren in de keuken bezig te zijn. Of je geeft een feestje en ontdekt dat het eten niet voldoende is voor jouw gasten, dan pak je toch liever gauw jouw mobiel om een bestelling te plaatsen en tot aan huis te laten leveren. Ook is het via een online platform gemakkelijker om de menu’s van verschillende restaurants te vergelijken en zo jouw keuze te maken.
Naast de vele voordelen heeft online eten bestellen ook nadelen. Deze zijn onder andere het verschil in uitgaven, de vele ‘ongezonde’ maaltijden die daarmee gepaard gaan en het feit dat je vaker geneigd bent om junkfood te kopen, want het is toch maar een klik verwijderd?!
Factoren van invloed op de klant loyaliteit
Onderzoek wijst uit dat, bij het online eten bestellen, zowel de kwaliteit van de website als de kwaliteit van de dienstverlening van invloed zijn op de mate van klant loyaliteit.
Enkele factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van de website zijn de duidelijkheid van de informatie, een aantrekkelijke look, de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende betaalmethoden (zowel giraal als cash) en de privacy en veiligheidsgarantie van de klant.
De kwaliteit van de dienstverlening hangt af factoren zoals de voedselkwaliteit, de juistheid en tijdigheid van de levering en uiteraard de klantenservice. Een goede klantenservice heeft daarbij niet alleen te maken met vriendelijkheid van het personeel, maar ook met het nakomen van afspraken en het tijdig communiceren met de klant.