Wat is een hosted telefooncentrale en waar gebruik je deze voor

Wat is een hosted telefooncentrale en waar gebruik je deze voor?


Heb je wel eens gehoord van Hosted VoIP? Nee? Dan wordt het hoog tijd om hier verandering in te brengen. Hosted VoIP oftewel een hosted telefooncentrale biedt namelijk talloze voordelen. Met name voor zakelijk bellers. Maar wat is het eigenlijk? Waar wordt het voor gebruikt? En wat zijn de voordelen hiervan?

Eigenlijk is Hosted VoIP niets meer dan een telefoonverbinding die via een Cloud, oftewel een internetverbinding, loopt. Op z’n allersimpelst gezegd wordt er dus gebeld via een internetverbinding in plaats van een standaard telefooncentrale. VoIP maakt het mogelijk om gesprekken te voeren via een IP-netwerk. Hierdoor is een aparte telefooncentrale niet meer noodzakelijk. Maar waarom zou je nu precies voor een hosted telefooncentrale als VoIP kiezen? Wat zijn de voordelen? We hebben ze hieronder voor je op een rijtje gezet.

Stuk goedkoper

Besparen is nooit mis. Zeker niet als ondernemer wanneer je alle kosten van je bedrijf zo laag mogelijk probeert te houden. Dat dachten de makers van VoIP duidelijk ook, want zij hebben er alles aan gedaan om een netwerk te creëren die tot een fikse besparing kon leiden. En dat blijkt ook wel uit de resultaten. Gemiddeld bespaart men namelijk 40 procent op de telefoonkosten door van een hosted telefooncentrale gebruik te maken. Dit komt met name door de lagere abonnementskosten en gesprekskosten. Bovendien profiteer je ook nog eens enorm wanneer je iemand probeert te bellen die ook van een VoIP netwerk gebruik maakt. Deze gesprekken zijn namelijk zelfs geheel gratis. Ook als ze op een andere locatie zitten of tijdelijk onderweg zijn. Dat is nog eens een fijne besparing.

Onbeperkt aantal telefoontjes

Sommige telefooncentrales lijken op het eerste gezicht ontzettend voordelig, totdat je de kleine lettertjes in het contract gaat lezen. Veel telefooncentrales kennen namelijk een begrenzing van het aantal binnenkomende telefoongesprekken dat dagelijks ontvangen mag worden. Wanneer je hier boven uit komt, zal je extra moeten betalen. En die extra kosten zijn vaak niet mis. Bij een hosted telefooncentrale van VoIP is dit niet het geval. Deze kent geen begrenzing. Dit houdt in dat je een onbeperkte hoeveelheid telefoontjes kunt ontvangen.

Vele mogelijkheden

VoIP is niet alleen handig om je eigen telefooncentrale zo goed en voordelig mogelijk in te richten, maar beschikt ook nog eens over talloze verschillende mogelijkheden om deze geheel naar eigen wens te maken. Zo kun je bijvoorbeeld keuzemenu’s instellen, wachtrijen of een doorschakeling naar een vaste lijn of mobiele telefoon. Zo ben je overal en wanneer je maar wilt bereikbaar voor de klant en mis je nooit meer belangrijke gesprekken. Bovendien verbetert zo ook de klantenervaring wanneer zij telefonisch contact met jou op willen nemen. Win-win dus.

Niet aan een locatie gebonden

Zolang je apparaat op een internetverbinding is aangesloten, kan je overal waar en wanneer je maar wilt een VoIP-verbinding leggen. Dit betekent dat je dus niet meer aan een locatie gebonden bent. En dat is prettig aangezien veel mensen tegenwoordig flexwerken. Ook is het een prettig idee voor ondernemers die voor hun werk veel onderweg zijn. Zo mis je geen belangrijke telefoongesprekken en weet je zeker dat je overal bereikbaar zult zijn.

You may also like