Zakelijke visitekaartjes zijn belangrijk voor je bedrijf
Er bestaat nogal wat verwarring over de oorsprong van visitekaartjes maar het is een feit dat men er al langer dan 200 jaar gebruik van maakt. Met een oorsprong in China of in Frankrijk maken vele mensen gebruik van het magische kaartje met de contactgegevens van een persoon. Waar voorheen alleen zogenaamde belangrijke mensen visitekaartjes gebruikten is het nu gemeengoed geworden. Visitekaartjes drukken is een cultuur geworden waar veel bedrijven zich mee bezighouden. Want er is niet alleen materiaal nodig om de gegevens op te zetten, ook zijn er ontwerpers die zich bezighouden met het uiterlijk van een visitekaartje. Het design zegt wat over de persoon van wie het kaartje is, en daar zijn hele analyses op los te laten.
Wat past het beste bij je?
Behoudend of creatief
Er is inmiddels een heel groot aanbod van materialen die gebruikt worden voor zakelijke visitekaartjes drukken. De standaard witte kaartjes zijn nog steeds in gebruik maar ook is er veel variatie bij gekomen. Kunststof, hout, stof, rubber en metaal zijn enkele voorbeelden van materialen die tegenwoordig ook wel worden gebruikt voor het maken van visitekaartjes. Bij het zien van alle kaartjes met hun creatieve design die tegenwoordig worden gemaakt, is het gemakkelijk om te concluderen dat de alleenheerschappij van de witte visitekaartjes voorbij is.
Gaaf en origineel
Een prachtig voorbeeld is het visitekaartje van een kaasboer in de vorm van een kaasrasp ter grootte van een credit card. De gegevens staan er netjes ingegraveerd, het is onverwoestbaar en altijd leuk om te gebruiken. Het ontwerp past perfect bij het beroep en is dus een schot in de roos. Maar zo zijn er meer voorbeelden van zakelijke visitekaartjes. Het visitekaartje van een hovenier kan een envelopje zijn in het formaat van een normaal visitekaartje maar met graszaad erin en de gegevens mooi op het envelopje gedrukt. Ontzettend grappig en het is iets wat zeker reacties losmaakt bij klanten.
Luxe papiersoorten
Maar ondanks alle kleurige creaties zijn er veel luxe papiersoorten verkrijgbaar die ook nog steeds populair zijn. Hergebruikt, linnen, parelmoer, of geschept papier zijn een aantal voorbeelden. Papier met reliëf blijft ook altijd bijzonder en is fijn bij het overhandigen omdat het altijd de aandacht trekt. Glanzend of mat zijn beslissingen die afhangen van de persoon die de visitekaartjes drukken laat. Een stukje van de persoonlijkheid gaat daar spreken.
Een visitekaartje optimaal benutten
Voor en achter
Er zijn een aantal gegevens die op een visitekaartje moeten worden verwerkt. Het is een tip om niet teveel tekst op een kaartje te laten drukken maar als er ruimte te weinig is op de voorkant is het toch handig dat het kaartje ook een achterkant heeft die zeker gebruikt moet worden als dat nodig is. Een logo of een foto kunnen veel ruimte op een kaartje innemen en om toch een overzichtelijk geheel te houden is het heel normaal om ook de achterkant van een visitekaartje te bedrukken.
Een zakelijk visitekaartje is de tweede indruk na de persoonlijke kennismaking en een kaartje kan zeer veel betekenen voor een bedrijf en de klanten. Een slecht visitekaartje kan een reputatie beschadigen en dat is juist het gene waar zo zuinig mee om moet worden gegaan. Een goed ontworpen kaartje wat blijft hangen in het geheugen van een klant is goud waard, want originaliteit maakt indruk.